Siłownia

Trening siłowy w Puncher Wrocław

 

Trening siłowy w sporcie polega głównie na poprawie możliwości organizmu do wykonania pracy specjalistycznej. Nie prowadzimy naborów do odrębnych sekcji, a trening siłowy traktujemy jako element przygotowań do walki.

 

W klubie „Puncher Wrocław” posiadamy dużo urządzeń do przygotowania siłowego. Służą one znakomicie do treningu poprawiającego zdolności motoryczne w sportach walki. Posiadamy dużą ilość Kettleballs, worków bułgarskich, piłek Powerball oraz wiele specjalistycznych przyrządów używanym przy treningu obwodowym oraz bardzo popularnym obecnie treningu Crossfit.

„Wysportowany, estetyczny wygląd poparty umięśnioną sylwetką to recepta na poprawę samopoczucia, zdobycie pewności siebie i powodzenia w życiu. Wśród szerokiej gamy środków usprawniających niewątpliwy prymat wiodą kulturystyka i ćwiczenia siłowe. Stosowanie ich bowiem pozwala w krótkim czasie na podniesienie siły mięśniowej, zniwelowanie tkanki tłuszczowej i wymodelowanie ciała”

[ prof. Tadeusz Stefaniak „Atlas uniwersalnych ćwiczeń siłowych” ]

Siłownia i trening siłowy jest niezbędny dla wzmocnienia aparatu mięśniowego, który chroni wszystkie układy naszego ciała przed uszkodzeniami. Układ mięśniowy, zaliczany do czynnego narządu ruchu, składa się nie tylko z mięśni, ale i z narządów pomocniczych jak: kaletki maziowe, powięzie, bloczki mięśni, trzeszczki, pochewki ścięgien i ścięgna. Siła mięśniowa jest proporcjonalna do przekroju fizjologicznego mięśnia, czyli do ilości włókien mięśniowych w nim zawartych. Dobrze rozwinięta muskulatura zabezpiecza nasz aparat stawowy i kostny przed zwichnięciami, skręceniami lub złamaniami. Nieobojętna jest też, dla zabezpieczenia organów wewnętrznych, co w przypadku sportów i sztuk walki jest bardzo istotne.

Przed rozpoczęciem treningu siłowego nie należy zapominać o solidnej rozgrzewce i bardzo dokładnym rozciąganiu. Takie zachowanie pozwoli nam uniknąć ewentualnych kontuzji: naciągnięcia, nadwyrężenia a w skrajnych przypadkach zerwania mięśnia. Są to bardzo nieprzyjemne urazy, które mogą ciągnąć się przez cały czas trwania naszej kariery sportowej, odnawiając się przy każdym gwałtowniejszym ruchu. Należy się bezwzględnie ich wystrzegać i podchodzić z sumiennością i konsekwencją przygotowując organizmu do wysiłku.

Trzeba zwrócić uwagę na to, iż podczas walki zatrudnione są całe grupy mięśniowe, prawie nigdy nie mamy do czynienia z działaniem wyizolowanego mięśnia. Co za tym idzie, aby uzyskać zmiany adaptacyjne, trening powinien przebiegać w warunkach maksymalnie zbliżonych do pojedynku sportowego. Więc nie wchodzi w grę, oddzielne ćwiczenie poszczególnych mięśni. Należy zwrócić się w kierunku ćwiczeń tzw. wielo-stawowych, które angażują do pracy duże grupy mięśniowe lub niekiedy nawet cały układ mięśniowy. Ćwiczenia takie powinny być wykonywane raczej przy użyciu wolnych ciężarów. Ponieważ maszyny skonstruowane są aby maksymalnie uprościć wykonywanie poszczególnych zadań, izolując przy tym wybrany mięsień lub ich mała grupę.

Siłownia do sportów walki w Puncherze Wrocław

Trening siłowy w sportach i sztukach walki różni się zasadniczo od treningu kulturystycznego. Wszystkie ruchy powinny być wykonywane bardzo dynamicznie.

Gdy na skutek zmęczenia obserwujemy spadek dynamiki, czas ćwiczenia należy skrócić, na rzecz wydłużenia przerw wypoczynkowych. Walka wymaga od nas przede wszystkim siły dynamicznej wykorzystywanej przy uderzeniach, kopnięciach, rzutach, obaleniach oraz natychmiastowych zmian pozycji poprzez doskoki, odskoki, zakroki jednym słowem przez efektywną pracę na nogach.

Najlepszymi ćwiczeniami są wszelkiego rodzaju elementy z podnoszenia ciężarów; Rwanie, podrzut, zarzut sztangi na barki, przysiady za sztangą , martwy ciąg, przeskoki ze zmianą pozycji nóg z obciążeniem, albo ćwiczenia przygotowujące do rzutów; wiosłowanie sztangą, praca skrętowa ze sztangą na plecach, różnego rodzaju podciągania na drążku.

W treningu siłowym w sportach i sztukach walki dużą role odgrywają też ćwiczenia przy użyciu własnego ciężary ciała np. pompki, podciągania na drążku, wyciskania na poręczach, oraz trening pleometryczny: wszelkiego rodzaju zeskoki i podskoki, wpływające zasadniczo na tzw. moc. Nie należy zapominać, iż trening siłowy możemy przeprowadzić korzystając z pomocy partnera, dzięki któremu możemy kształtować elementy siły specjalnej, czyli bezpośrednio przygotowujące do dynamicznego wykonywania elementów technicznych takich jak uderzenia, kopnięcia, rzuty obalenia, czy walka w klinczu. Do podniesienia wytrzymałości siłowej odgrywającej bardzo ważna rolę w walce sportowej, stosujemy trening obwodowy albo stacyjny. Obwód należy układać tak, aby zawierał stację z ćwiczeniami na daną grupę mięśniową, oraz stację na mięśnie antagonistyczne, czyli przeciwdziałające. Takie działanie zapobiegnie powstaniu ewentualnych dysproporcji w budowie oraz sile mięśni. Dla przykładu: planując stację na mięśnie brzucha, musimy uwzględnić również stację na mięśnie grzbietu.